пʼятниця, 5 грудня 2014 р.

Учитель року - 2015


Майстер-клас вчителя образотворчого мистецтва на тему 

"Формування компетентних учнів засобами ІКТ на уроках образотворчого мистецтва"


Формування компетентних учнів засобами ІКТ на уроках образотворчого мистецтва
        Брати Гонкур свого часу стверджували: «Бачити, відчувати, виражати – у цьому все мистецтво». Мета навчання мистецтва в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні. Мистецтво має унікальні можливості впливу на людину, тому художньо-естетичне виховання потрібно розглядати не лише як процес набуття художніх знань і вмінь, а, насамперед, як універсальний засіб особистісного розвитку школярів на основі виявлення індивідуальних здібностей, різнобічних естетичних потреб та інтересів. Одним із конкретних завдань уроків мистецтва є формування художньої компетентності - здатності керуватися набутими художніми знаннями та вміннями, готовність використовувати отриманий досвід у самостійній діяльності згідно з універсальними загальнолюдськими естетичними цінностями та власними духовно-світоглядними позиціями.
       Досягти цієї мети можна, опановуючи художні цінності, формуючи потребу у творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні на уроках образотворчого мистецтва шляхом використання ІКТ у поєднанні з традиційними методами та формами роботи. Це зробить дітей компетентними, навчить  творити нове, знаходити власний підхід до вирішення тої чи іншої проблеми, завдання.
       Життя висунуло суспільний запит на виховання компетентної особистості, здатної, на відміну від людини-виконавця, самостійно мислити, генерувати ідеї, приймати сміливі та неординарні рішення. В наш інформаційно збагачений час надзвичайно важко бути такою особистістю, адже засоби масової інформації, Інтернет та кіноіндустрія у великих обсягах надають готові ідеї, проекти, думки.  Можливості дитинства - безкрайні, тому провідна психолого-педагогічна проблема виявляється в тому, щоб створити сприятливі умови стимулювання і спрямування розвитку компетентної особистості в умовах інформатизації та так званого «кліпового» сприйняття світу. Навчити учня бути не просто користувачем ІКТ, але  їх засобами набувати художньо-естетичний досвід, власне художнє бачення світу. Усвідомлення важливості створення таких умов у навчально-виховному процесі зумовило вибір проблемного питання «Формування компетентних учнів засобами ІКТ на уроках образотворчого мистецтва» Основною ідеєю досвіду є обґрунтування позитивного впливу ІКТ на формування ключових та предметних компетентностей учнів у процесі викладання образотворчого мистецтва Додаток 1.
        Ставимо перед собою мету сформувати такого учня, який навчиться швидко сприймати й обробляти інформацію, яка надходить, успішно її відображати і використовувати, зорієнтуватися в правильному напрямку, побачити світ власними очима, зуміти його перетворити у власний художній образ, полюбити уроки мистецтва, бути творчими, компетентними учнями.
Дослідження вчених і педагогів-практиків (Л. Масол, І. Красильникова, І. Гутчина, Р. Петеліна, С. Полозова) переконливо свідчать про те, що використання ІКТ під час навчально-виховного процесу має такі основні переваги: здійснюється диференціація навчального процесу; розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни.
На основі визначеної мети  вирішуються такі  завдання:
-         визначити роль ІКТ у формуванні компетентних учнів;
-         визначити найбільш оптимальні умови для формування ключових та предметних компетентностей учнів на уроках образотворчого мистецтва;
-         визначити роль ІКТ у стимулюванні творчої активності учнів.
        Підґрунтям впровадження  ІКТ до освітнього простору є властивість  гармонійно інтегрувати різні види інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу; якщо лише за допомогою зору, запам’ятовується 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання «включення» слухового й зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти  до 60% інформації Додаток 2. Застосування  ІКТ дає змогу об’єднати текст, звук, графічне зображення, відеозображення та ще й улюблену дітьми анімацію, отже сприяє засвоєнню навчальної інформації.
Працюючи над проблемним питанням, поставила перед собою ряд завдань:
-забезпечити легкість сприймання інформації;
-знайти індивідуальний підхід;
-навчити освоювати, перетворювати і використовувати великі масиви  інформації;
- навчити орієнтуватися в потоці інформації
-зробити навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним;
-сприяти підвищенню уваги до предмету учнів.
         Для реалізації поставлених завдань в своїй діяльності використовую:
1)    Мультимедійні  засоби.
2)     Мережу Інтернет.
3)     Педагогічні програмні засоби.
        На уроках знайомства з музеями, галереями, стилями і техніками в живописі та мистецтві для активізації та налаштування учнів до роботи, використовую уривки з фільмів та мультфільмів, де персонажі - відвідувачі музею, картини, що ожили тощо. Пропоную учням висловити думки, чим незвичайні зображені картини, як зображено предмети. Це дає змогу познайомитися зі стилями, техніками, видами та різновидами мистецтва, живопису.       
        Знайомлячи з художниками та їх творчістю демонструю уривки з біографічних документальних фільмів. Ставлю за мету емоційно пройняти учнів, щоб вони зрозуміли особистість художника. Якщо цього досягнути, тоді ім’я творця назавжди залишиться в пам’яті учня і він зрозуміє його творчість. Помічниками в цьому є такі ресурси як «Encyclopedia channel», цикл документальних фільмів «Нового каналу» «Гра долі»,  документальні фільми каналу УТ-1 Додаток 3.  Переглядаючи відео, учні заповнюють досьє художникаДодаток 4 . Використання таких відео дозволяє позитивно налаштувати, зацікавити, виявити учнів, які вже володіють  інформацією з теми і можуть нею поділитися. Такий прийом максимально задіює та тренує розумові процеси: увагу, зосередженість, пам'ять.
        Ілюстративні слайд-шоу використовую, щоб продемонструвати розмаїття того чи іншого виду мистецтва. Розширюється кругозір, збагачується уява. Під час демонстрації динамічних відео учням дозволяється обговорювати, висловлювати свої думки, емоції, враження. Так у дітей збуджується бажання творити, виникають питання Додаток 5.
         Для більш тонкого душевного настрою використовую слайд-шоу з робіт великих художників у супроводі ліричної мелодії і співу птахів, криків дельфінів, шуму моря тощо Додаток 6. Вимагаю від учнів тиші, зосередженості на звуках і кольорах. Формується предметна компетентність.
        Популярністю у дітей користуються відео майстер-класів сучасних художників, що надає можливість спостерігати за роботою учнів.
        Кожен вчитель може по своєму будувати режисуру уроку, а тому важливим є вміння створювати власні мультимедійні презентації. Обов’язково перед показом своїх презентацій показую презентації з Інтернет. Учні висловлюють думку, що в презентації не так, що не подобається, щоб змінили. Потім працюємо з вчительською  презентацією Додаток 7 . Учні порівнюють. Формується інформаційна компетентність, як правильно використовувати і  перетворювати інформацію.
        Працюючи над використанням презентацій на уроках мистецтва, переді мною постало питання: чи можу я по іншому використовувати презентації? Навчаю дітей на уроках мистецтва використовувати вміння і навички, придбані на уроках інформатики. Організовую роботу таким чином: під час вивчення теми «Живопис» задаю домашнє завдання: знайти визначення понять «вітраж», «фреска», «мозаїка», ілюстрації до них. При вивченні теми «Різновиди живопису» дізнаємося, що існує станковий живопис, монументальний та особливі різновиди. Зупиняємося більш детально на монументальному. Урок проводиться в кабінеті інформатики, учні працюють в групах. Отримують завдання: користуючись рекомендаціями щодо створення презентаційДодаток 8  і матеріалами домашнього завдання створити слайди на тему «Монументальний живопис». Визначаю час: п’ять  хвилин на створення, одна хвилина на захист слайду. Попередньо обговорюємо, навіщо це потрібно, що в результаті учні отримають. В даному випадку реалізовується комунікаційна компетентність, соціальна та предметна, адже діти підготували мистецьку презентацію  для майбутніх п’ятикласників.
       Поява мультимедійних посібників відкрила нові технологічні можливості поліхудожнього навчання та виховання школярів. Використання готових педагогічних програмних засобів оптимізує навчальний час на уроці та економить його при підготовці вчителя. Наприклад, під час вивчення теми «Види образотворчого мистецтва» використовую засіб торгівельної марки  «Нова школа» (схвалений МОН України), де пропонується покрокове вивчення теми в супроводі персонажів Пана Олівця і Пані Фарби .
        Інтернет-ресурси стали нашими незамінними помічниками в підготовці до уроку. Але і учні також мають навчитися правильно використовувати їх. На уроках практикую використання віртуальної енциклопедії «Вікіпедія». Варто допомогти учневі  зорієнтуватися у віртуальних посібниках.  А після знайомства з інформаційним матеріалом, відправляємося до будь-якого музею світу з інтернет-ресурсом «Google Art Project» на віртуальну екскурсію до музеїв та арт-галерей.
        Враховуючи захоплення учнів соціальними мережами, знайшла можливість використовувати їх в позаурочній роботі, створивши спільноту в соцмережі «ВКонтакте» «Інтелектуальний клуб «Скіфи» Додаток 9. До спільноти та до власної сторінки запрошую всіх учнів. Ділюся з ними цікавою інформацією про сучасних та всесвітньовідомих художників, про їхні роботи. Відшукую сама і закликаю учнів до пошуку цікавої інформації. Учні ставлять питання один одному, влаштовують мистецькі он-лайн флешмоби. Збагачується досвід у сфері мистецтв, розвивається уява та фантазія, творчі здібності, успішність. Виникає бажання приймати участь в художніх конкурсах, виставках. Відповідно формуються предметні компетентності.
        Отже, використання ІКТ на уроках образотворчого мистецтва дозволяє формувати компетентного учня. Надає можливість залучення різних видів діяльності, розрахованих на активну позицію, можливість самостійно мислити, сперечатися, міркувати, можливість  навчитися учитися, самостійно добувати необхідну інформацію, переробляти її та продукувати нову. В учня формуються ціннісно-світоглядні орієнтації у сфері мистецтва, розвиваються ключові, предметні і міжпредметні  компетентності, уміння творити власні художні образи. Використовуючи засоби ІКТ,  переконалась в тому, що учні стали активнішими, впевненішими у собі та своїх силах, навчилися аналізувати, синтезувати, висловлюватися, сміливіше беруться за пензлі. Підвищився інтерес учнів до мистецтва. Протягом 2012-2013 років учні школи приймали участь у конкурсах «Новорічна композиція», «Пам’яті жертв Голодомору», «Український сувенір», «Знай і люби свій край», де займали призові місця.   
       



Немає коментарів:

Дописати коментар